Köpvillkor

  • Fri frakt inom Sverige för ordrar över 1.000 kr (annars 60 kr inom Sverige).
  • 3 månaders returrätt – alltid!
  • Fri returfrakt oavsett belopp.
  • Leverans inom 10 dagar men de flesta leveranser kommer fram 2 – 3 dagar efter beställning. Vi hör av oss om vi av något skäl inte kan hålla leveranstiden.
  • Du är varmt välkommen till våra butiker på Östermalm och i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Vi bjuder på kaffe, och du får gärna hämta dina varor här!
  • Vid eventuell tvist lovar vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
  • Moms ingår i alla priser
    • Bokmoms: 6%
    • Matmoms: 12%
    • Alla andra produkter: 25%

Leverans och fraktkostnad

  • Alla paket levereras inom Sverige med Postnord till ett utlämningsställe nära dig, så du slipper vara hemma och passa en leverans.
  • När ditt paket är klart för uthämtning får du en avisering från Postnord via SMS – eller email, om vi inte har ditt mobilnummer.
  • Kostnad för hantering och frakt är 60 kr för alla beställningar under 1000 kr. Om du beställer för 1000 kr eller mer bjuder vi på frakt och hantering.
  • För outlösta paket debiterar vi 150 kr. Returer till följd av reklamation eller ångerrätt är kostnadsfria för de som handlar hos KitchenLab.
  • För leveranser utanför Sverige debiteras tillkommande fraktkostnad separat mot faktura.

Leveranstid

  • Normalt får du ditt paket inom tio dagar, oftast inom en vecka. Vi meddelar dig dock om leveransen drar ut på tiden.

Annan leveransadress

  • För att få leverans till annan adress underlättar det mycket för oss om ni anger den vid köptillfället.
  • Klarnas villkor (gäller självfallet endast vid betalning med Klarna Faktura eller – Konto) kräver att vi levererar beställningen till en adress på vilken du är registrerad.

Leverans till minderårig

  • Utan målsmans tillåtelse levererar vi inte till personer yngre än 18 år.

Betalning

KitchenLab accepterar följande betalsätt genom Klarna som innehar SSL-certifikat för kortbetalningar:

Klarna-faktura

  • Vi samarbetar med Klarna AB som erbjuder en tjänst för fakturabetalning. Det innebär att din skuld gentemot oss överförs till Klarna, och att din faktura kommer från Klarna AB.
  • Fakturan skickas endast med e-post.
  • Faktureringsavgiften är 29 kr.
  • Betalningsvillkor är 14 dagar netto efter att beställningen skickats från oss.
  • För att kunna betala med faktura måste du vara över 18 år samt vara folkbokförd i Sverige.
  • Maxbelopp för privatpersoner är 10 000 kr.
  • Beställningar som betalas per faktura kan endast skickas till folkbokföringsadressen.
  • Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt Klarnas vid var tids gällande villkor, självklart i enlighet med svensk lag.

Kortbetalning

  • Kortbetalningarna sköts också av Klarna, vilka uppfyller kraven för PCI DSS som är den gällande säkerhetsstandarden för korttransaktioner och lagring av kortdata. Ingen kortinformation hanteras av oss på KitchenLab.
  • När du gör din beställning reserveras aktuellt belopp på kontot, men pengarna dras aldrig förrän vi skickar varorna.

Klarna Konto

  • Klarna Konto är Klarnas tjänst för delbetalningar, så att du kan samla alla dina köp på ett konto hos Klarna.
  • I slutet av varje månad kommer en samlad faktura för ditt konto.
  • Du kan välja olika avbetalningstider.
  • Kreditbeloppet belastas med ränta av Klarna.

Öppet köp

  • Vi lämnar alltid tre månaders öppet köp för att du ska ha gott om tid på dig att hämta ut och undersöka de varor du beställt.

Ångerrätt

  • Enligt distans- och hemförsäljningsavtalslagen (2005:59) har du som kund ångerrätt i 14 dagar efter att du tagit emot varan ifrån oss.
  • Varor som återsändes skall vara oanvända och i originalförpackning.
  • Senast 14 dagar efter att varan inkommit till oss betalar vi tillbaka varuvärdet.
  • Returer skickas väl emballerade tillsammans med namn, ordernummer och anledning till returen. Kontakta vår kundtjänst så skickar vi ut en förtryckt returfraktsedel.
  • Vid eventuell tvist lovar vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Reklamation

  • Du som kund har rätt att reklamera en vara om dess egenskaper avviker från det vi utlovat.
  • Kontakta vår kundtjänst på telefon 08-41095200 eller kundservice@kitchenlab.se om du vill reklamera, så skickar vi en returfraktsedel via e-post.
  • Två månader anses som skälig tid för anmälan.
  • Tre års reklamationsrätt gäller enligt Konsumentköplagen.
  • Konsumenten ersätts för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Garantiärenden

  • Till konsument lämnas 1 års fabriksgaranti för tillverkningsfel om inget annat anges. Många produkter har dock längre garantitid, men vi måste reservera oss för felskrivningar på vår hemsida.
  • Till företag gäller 6 månaders garantitid.
  • Vid tillverkningsfel på din vara är det bara att returnera varan i orginalförpackning, och väl emballerad, för byte eller reparation, men meddela oss i förväg.
  • Vid transportskada är det viktigt att du kontaktar oss så snart du har tagit emot leveransen, så att vi omedelbart kan följa upp med speditören.
  • Skicka aldrig varor utan att först avtala med oss, för hanteringen är det viktigt att vi vet att paket är på väg. Glöm inte att emballera produkten väl; om du helt uppenbart har paketerat produkten felaktigt kan du komma att krävas på ersättning.

Kontakt

För alla typer av ärenden, kontakta oss på

All inkommande e-post besvaras inom 48 timmar.

Personuppgifter

  • När du registrerar dig hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter inom KitchenLab för att vi ska kunna möta dina förväntningar ifråga om leverans, leveransinformation och kundservice.
  • Inga personuppgifter lämnas vidare till tredje part, utom i de fall registreringen sker inom partnerskap med tredje part (exempelvis kunder som registrerar sig genom recept.nu).
  • Enligt PUL har du rätt att
    • Få ut den information vi har lagrat om dig
    • Få dina lagrade uppgifter raderade. Om du ber oss att radera dina uppgifter måste du säkerställa att du lagrar all information du behöver för att vi ska kunna hantera eventuella garantiärenden i framtiden.
    • Vill du få dina uppgifter raderade, kontakta oss gärna på kundservice@kitchenlab.se